Zapraszamy do zapoznania się z 9 pomysłami na zabawy, które świetnie się sprawdzą zarówno w domu, jak i w szkole!

Witajcie w kolejnym poradniku na stronie Wielkoduchy! Dzisiaj weźmiemy na tapet zabawy, które można zaproponować dzieciom jako ciekawa forma spędzenia czasu. Można je realizować zarówno w domu jak i w szkole.

Oczywiście nie demonizujemy Internetu, ponieważ daję nam on dużo możliwości – przykładowo - atrakcyjnych narzędzi naukowych. O tym możecie przeczytać tutaj: http://www.wielkoduchy.pl/aktualnosci/285-kreatywne-narzedzia-edukacyjne-online-do-nauki-na-dzien-kreatywnosci.html. Ale dzisiaj skupimy się na rzeczach, które możemy wykonać offline. Zapraszamy do przeczytania!

  1. Eksperymenty
  1. Wulkan – domowy wulkan to eksperyment, który jest bardzo efektowny, a zarówno bardzo prosty w wykonaniu! Co więcej, dzieci mogą poczuć się jak prawdziwi naukowcy! Do wykonania eksperymentu potrzebujemy:

- wodę

- sodę oczyszczoną

- ocet

- barwnik spożywczy (najlepiej czerwony)

- wysokie, przezroczyste naczynie

Wykonanie: do wysokiego naczynia wlewamy wodę (około 1/3 naczynia) i dodajemy barwnik, aby się rozpuścił. Następnie wlewamy ocet (2/3 naczynia). I teraz najważniejsze – dodajemy sodę. I gotowe! Nasz wulkan wybuchnie i rozleje się strumień lawy!

 

Zdjęcia: wulkan zrobiony podczas zajęć w Towarzystwie Osób Niesłyszących przez Magdę.

b. Slime – czyli domowy „glutek”

- bezbarwny klej w płynie (poj. ok. 50ml)

- woda

- płyn do soczewek

- soda oczyszczona

- barwnik (opcjonalnie)

Wykonanie: do miski wlewamy przezroczysty klej: 50 ml. Do kleju dodajemy dwie łyżki wody (jeżeli chcemy otrzymać kolorowy slime to wodę można opcjonalnie zmieszać z barwnikiem i tą mieszankę dodać do kleju). Całość mieszamy. Następnie dodajemy dwie łyżki płynu do soczewek. Na koniec dodajemy odrobinę sody oczyszczonej. Najlepiej zacząć od „szczypty”, zamieszać i obserwować czy trzeba dodać więcej, czy już nasz slime się ścina. I gotowe!

zdjęcie: Slime robiony przez Magdę w ramach projektu w Towarzystwie Osób Niesłyszących

c. Ciecz Nienewtonowska, czyli fantastyczna zabawa sensoryczna!

Ciecz nienewtonowska jest substancją, która czasem zachowuje się jak ciało stałe, a czasem jak ciecz. A wszystko dlatego, że nie spełnia hydrodynamicznego prawa Newtona. Jest to ciecz, która jeżeli użyjemy siły, np. uderzymy w nią pięścią, zamiast rozchlapać się – stwardnieje, a jeśli będziemy obchodzić się z nią delikatnie, to będzie się rozpływać. Do przygotowania cieczy potrzebujemy:

- mąka ziemniaczana

- chłodna woda

- miska, głęboki talerz lub inne naczynie

- łyżka do mieszania i dowolne zabawki

Do miski wsypujemy mąkę. Następnie do mąki dodajemy wodę. Ciężko o idealne proporcje tutaj, dlatego też wodę dodajemy do momentu, gdy masa stanie się jednolita, lecz jeszcze nie płynna. Powinna tworzyć w miarę gładką, lustrzaną powierzchnię. Kiedy zaczniemy ją skrobać, powstają wiórki, które po chwili zmieniają się w płyn. Gotowe!

zdjęcieLINK DO ŹRÓDŁA

2. Zabawy plastyczne

a) Wydrapywanka/ scrapbooking, czyli technika plastyczna, w której za pomocą drewnianego patyczka możemy „wydrapywać” różne rysunki. Do przygotowania wydrapywanki potrzebujemy:

- biały papier

- kredki świecowe/pastele olejne

- czarna farba plakatowa

- płyn do mycia naczyń

- pędzel, podkładka

- wykałaczki/drewniane patyczki

Na początku pastelami/kredkami malujemy na kartce nieduże kwadraciki, tak aby zapełnić całą kartkę. Następnie farbę łączymy z płynem do mycia naczyń i malujemy nią całą kartkę. (Najlepiej aby warstwa nie była zbyt cienka ponieważ ułatwia to zdrapywanie). Musimy poczekać aby farba wyschnęła. Kiedy farba wyschnie można zacząć najfajniejszą część – czyli wydrapywanie konturów wykałaczką. Miłej zabawy!

zdjęcie: LINK DO ŹRÓDŁA

b) Mały artysta – w tej zabawie to dziecko decyduje jak dokończyć rysunek według swojego uznania. Potrzebujemy kartkę, na której widnieje kilka plam czy kresek, które należy tak wkomponować w pracę plastyczną, by tworzyła logiczną całość i taką kartkę wręczyć dziecku do dokończenia. Zabawa ćwiczy sprawność manualną i twórcze myślenie.

c) Frotaż z liści – korzystając z jesiennej aury za oknem i kolorowych liści na drzewach, warto spróbować techniki frotażu. Technika polega na odciśnięciu faktury dowolnych przedmiotów na powierzchni papieru przez przyłożenie papieru do danej rzeczy i mocne pocieranie go ołówkiem. Do wykonania jesiennego frotażu będą potrzebne:

-  różne kształty liści

- kartki

- kredę, suche pastele lub węgiel.

Wykonanie jest bardzo proste! Wystarczy pod kartkę papieru położyć liść. Następnie pocierając kartkę położonym na płasko węglem lub kredą odciskamy fakturę liścia. Mieszając różne kolory można uzyskać ciekawe efekty. Oprócz liści, można poszukać różne inne przedmioty o ciekawych fakturach. Miłej zabawy!

zdjęcie: LINK DO ŹRÓDŁA

3. Zabawy logiczne

      

  1. Omnibus – zabawa polega na tym, by dziecko w określonym czasie, np. przez 5 minut, wymieniło jak najwięcej słów, które wpadają w określoną kategorię. Prosi się, np. by podano jak najwięcej owoców albo nazw kwiatów. Zadanie można utrudnić, zawężając tworzenie konkretnych nazw do tych, które np. rozpoczynają się wyłącznie na literę „k”.
  2. Zabawa w skojarzenia – najlepiej uczyć się, tworząc asocjacje, czyli połączenia między danymi pojęciami. Podaje się dziecku dwa wyrazy, określające, np. zawód, kwiat czy dyscyplinę sportu i prosi o odgadnięcie odpowiedniego słowa, np. dzieci, szkoła (nauczyciel); węgiel, kopalnia (górnik); wysokość, tyczka (skok o tyczce).
  3. Łańcuch słów – zabawa polega na tym, że dziecko wymyśla jakieś słowo, np. słoik, a kolejna osoba musi utworzyć wyraz zaczynający się na ostatnią literę tego słowa, np. kufer itd.

 

Życzymy owocnej zabawy!

#pokonujemybariery #graplanszowa  #itymozeszzostacwielkoduchem #wielkoduch #wielkoduchy #grydladzieci